FORMAT
INSTRUMEN PENTAKSIRAN MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU (SK)
Bil
|
Perkara
|
Kertas
(011) Pemahaman
|
Kertas 2
(012) Penulisan
|
1
|
Jenis
Instrumen
|
Ujian
Objektif
|
Ujian
Subjektif
|
2
|
Jenis
Item
|
Objektif
-
Aneka Pilihan
-
|
Subjektif
-
Respon Terhad
-
Respon Terbuka
-
|
3
|
Bilangan
Soalan
|
40 item
30 item aneka
pilihan
(Kemahiran
Bahasa)
10 item aneka
pilihan
(Kemahiran
membaca dan memahami)
|
5 item
Bahagian A
1
soalan – wajib dijawab
Bahagian B
3
soalan – Pilih satu sahaja sama
ada soalan 1,2 atau 3
Bahagian C
Wajib dijawab
|
4
|
Jumlah
Markah
|
40
markah
|
60
markah
|
5
|
Tempoh
Ujian
|
50
minit
|
1
jam 15 minit
|
6
|
Konstruk
Yang Ditaksir
|
Pengetahuan
tentang Tatabahasa
-
Morfologi (kata)
-
Sintaksis (ayat)
-
Sistem ejaan
-
Kosa kata
-
Peribahasa
Kemahiran
membaca dan memahami
Pemahaman
( 2 petikan)
|
Bahagian A
Memahami
dan memindahkan maklumat
Bahagian B
Kemahiran
menulis karangan berformat/tidak berformat
Bahagian C
Memahami
dan mengulas
|
7
|
Pemarkahan
|
1
soalan 1 markah
|
Bahagian
A – 10 markah
Bahagian
B – 30 markah
Bahagian
C – 20 markah
|
8
|
Cakupan
Konteks
|
Mencakup
semua bidang pembelajaran yang terdapat dalam Sukkatan Pelajaran Tahun 1 – 6
|
Mencakup
semua bidang pembelajaran yang terdapat dalam Sukatan Pelajaran Tahun 1 - 6
|
9
|
Cara
Menjawab
|
Menghitamkan
ruangan pada kertas OMR menggunakan pensel 2B
(Kandungan
OMR, semuanya A hingga D)
|
a. Semua
jawapan ditulis pada ruangan yang disediakan dalam buku soalan.
b. Buku
soalan yang mengandungi soalan dan jawapan akan dikutip semula.
c. Jawapan
boleh ditulis menggunakan pensel atau pen. Calon boleh minta kertas jawapan
tambahan jika perlu.
d. Calon
diminta menulis angka giliran pada buku soalan/jawapan.
|
FORMAT
KERTAS BAHASA MELAYU(011) PEMAHAMAN
Kod
Kertas : 011
Nama
Kertas : Bahasa Melayu Pemahaman
Jumlah Soalan : 40
soalan
Bentuk Soalan : Objektif
Aneka Pilihan
Masa Menjawab : 50
minit
Pembahagian Soalan
Soalan
1 hingga Soalan 30 : Kemahiran Berbahasa (Tatabahasa)
1.
Soalan kemahiran bahasa menguji
pengetahuan tatabahasa calon.
2.
Soalan-solan dalam bahagian ini dibahagi
kepada dua bahagian utama iaitu :
a)
Aspek Pengggunaan Perkataan
(morfologi)
b)
Aspek Ayat Yang Betul (sintaksis)
3.
Terdapat beberapa soalan yang
disertakan gambar ilustrasi sebagai panduan kepada calon untuk menjawab soalan
yang diberikan.
4.
Antara aspek kemahiran bahasa ialah
:
a)
Golongan kata
b)
Pembentukan Kata
c)
Penggandaan
d)
Pemajmukan
e)
Pembentukan Ayat
f)
Kesalahan Umum Tatabahasa
5.
Terdapat 3 bentuk soalan dalam
bahagian Kemahiran Berbahasa iaitu:
Bahagian
Penggunaan kata (Morfologi)
a)
Mengisi tempat kosong dengan
perkataan yang paling sesuai.
Tempat
kosong tersebut perlu diisi dengan kata nama, kata kerja, kata adjektif, kata
ganti nama, kata hubung, penanda wacana, kata sendi nama, kata arah,
peribahasa, penjodoh bilangan dan imbuhan.
b) Menggantikan kata yang bergaris
dengan kata seerti dan kata berlawan.
Bahagian Memilih Ayat (sintaksis)
a)
Memilih ayat tanya
yang betul berdasarkan ayat penyata yang diberi
b)
Memilih jawapan
berdasarkan soalan (ayat tanya) yang dikemukakan
c)
Memilih ayat yang sama maksud
dengan ayat yang diberi
d)
Memilih ayat yang menggunakan
kata yang digarisi dengan betul
e)
Memilih ayat yang betul
struktur dan tatabahasa
f)
Memilih ayat yang menggunakan kata
banyak makna
Soalan
31 hingga Soalan 40 : Kemahiran Membaca dan Memahami
1.
Dua petikan pemahaman yang pelbagai jenis dikemukakan.
2.
Setiap petikan akan diikuti dengan 5
soalan pelbagai aras. Dengan ini terdapat 10 soalan dalam bahagian ini.
3.
Soalan-soalan yang dikemukakan
biasanya meliputi perkara-perkara berikut :
a)
Pemahaman tentang fakta, isi-isi
penting, urutan peristiwa dan merumus tajuk.
b)
Pengetahuan tentang maksud perkataan
dan rangkai kata.
c)
Pengetahuan tentang maksud
peribahasa atau simpulan bahasa.
d)
Pemahaman tentang aspek nilai murni
atau pengajaran yang terdapat dalam petikan.
SOALAN-SOALAN
BAHAGIAN KEMAHIRAN BERBAHASA
1. Pengolongan Kata
-
Kata
nama -
Penjodoh bilangan
-
Kata
ganti nama - kata
perintah
-
Kata
kerja -
Kata seru
-
Kata
adjektif -
Kata pemeri
-
Kata
hubung -
Kata penegasan
-
Kata
sendi nama - Kata
nafi
-
Kata
keterangan -
Penanda wacana
-
Kata
bilangan
2. Pembentukan Kata
-
Pengimbuhan
(imbuhan) - Pemajmukan (Kata
Majmuk)
-
Penggandaan
(Kata Ganda)
3. Kosa Kata
-
Kata
seerti (Sinonim) - Kata
hampir sama makna(Polisim)
-
Kata
berlawan (Antonim) - Kata banyak
makna
4. Peribahasa
-
Simpulan
Bahasa - Pepatah
-
Perumpamaan - Bidalan
5. Pembinaan Ayat
-
Memilih
jawapan bagi soalan yang diberikan.
-
Memilih
soalan bagi jawapan yang diberikan.
-
Memilih
ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan.
6. Kesalahan Umum Tatabahasa
-
Memilih
ayat yang betul penggunaan katanya.
-
Memilih
ayat yang betul struktur dan tatabahasanya.
-
Memilih
ayat yang betul menggunakan kata banyak makna.
PANDUAN
MENJAWAB SOALAN KEMAHIRAN BAHASA
1.
Baca
arahan dan soalan dengan teliti. Dengan kata lain,
baca soalan yang diberi tanpa meninggalkan satu patah perkataan pun. Hal ini
penting kerana jika calon tidak berbuat demikian, jawapan yang dipilih
kemungkinan salah.
2. Bagi
soalan yang bergambar pula, kenal pasti perkaitan antara gambar dengan
soalan(ayat) yang dikemukakan. Gambar
itu sebenarnya sebahagian daripada soalan.
3.
Jawablah
soalan-soalan yang mudah dan mudah difahami terlebih
dahulu. Jangan membuang masa untuk mencari jawapan bagi soalan yang anda tahu
susah dan mengelirukan.
4.
Pilih
hanya satu jawapan sahaja yang anda benar-benar yakin
adalah yang paling tepat dan betul.
5.
Pastikan pilihan jawapan pada kertas
soalan adalah sama dengan jawapan yang anda hitamkan pada kertas jawapan
objektif.
6.
Anda dicadangkan menjawab mulai
soalan 1 hingga 20(tatabahasa) terlebih dahulu, kemudian diikuti bahagian ayat
dan seterusnya bahagian pemahaman.
7.
Sebenarnya perkara utama yang hendak
diuji dalam bahagian tatabahasa ialah pengetahuan dan pemahaman calon untuk menggunakan perkataan dan ayat yang betul
dalam Bahasa Melayu.
TIP
UNTUK MENGUASAI SOALAN-SOALAN KEMAHIRAN BAHASA
1.
Segera merujuk kamus untuk
mendapatkan kepastian tentang perkataan dan contoh untuk menggunnakan perkataan
dengan betul dalam sesuatu ayat. Kamus yang dicadangkan : Kamus Dewan Edisi IV atau Kamus KBSM terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.
2.
Banyak membaca buku tentang
tatabahasa Melayu. Buku yang dicadangkan : Tatabahasa
Dewan Terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.
3.
Banyak membaca buku tentang peribahasa Melayu.
4.
Memperkaya dan memahirkan diri
dengan perbendaharan kata bahasa Melayu dengan membaca banyak buku atau bahan
bacaan dalam bahasa Melayu. Contoh : Buku
cerita, novel, cerpen, majalah, akhbar dan sebagainya.
SOALAN-SOALAN
KEMAHIRAN MEMBACA DAN MEMAHAMI
1. Soalan Tentang Perbendaharaan
Kata
-
Menentukan maksud kata yang terdapat
dalam petikan.
-
Menentukan maksud rangkai kata yang
terdapat dalam petikan.
2. Soalan yang Jawapannya Tersurat
-
Mencari maklumat atau isi-isi
penting yang terdapat dalam petikan dengan jawapan yang jelas atau nyata
terdapat dalam petikan.
Contoh
: Nama orang, tarikh, tempat atau peristiwa.
3. Soalan Yang Jawapannya Tersirat
-
Mencari maklumat atau isi-isi
penting yang terdapat dalam petikan tetapi memerlukan calon untuk menganalisis,
menaakul, berfikir dan memahami lebih mendalam tentang fakta atau maklumat yang
dikehendaki oleh soalan.
4. Soalan Berbentuk KBKK(Kemahiran
Berfikir Secara Kreatif dan Kritis)
-
Memerlukan calon untuk berfikir
secara kreatif dan kritis untuk membuat kesimpulan, penilaian dan menganalisis
nilai-nilai yang terdapat dalam petikan.
PANDUAN
MENJAWAB SOALAN PEMAHAMAN
1.
Membaca
arahan dengan teliti dan fahami arahan tersebut.
2.
Baca
petikan sekali untuk mendapatkan idea keseluruhan
petikan yang diberi dan gariskan maklumat-maklumat penting yang terdapat dalam
petikan seperti nama orang, nama tempat, tarikh, peristiwa penting dan maklumat
utama yang ada kaitan dengan petikan.
3.
Baca
semula petikan untuk lebih memahami petikan yang
diberi.
4.
Kemudian, baca soalan dengan teliti dan fahami soalan itu.
5.
Pilih
jawapan untuk soalan yang diberi berdasarkan petikan.
Gunakan pemahaman dan ingatan terlebih dahulu.
6.
Jika gagal untuk menentukan jawapan,
barulah baca semula petikan untuk memastikan.
7.
Anda disarankan agar menjawab
soalan-soalan yang dikemukakan berdasarkan petikan bukan berdasarkan
pengetahuan sedia ada.
8.
Semak semula jawapan yang telah anda
pilih dengaan merujuki petikan yang diberi.
TIP
UNTUK MENGUASAI SOALAN-SOALAN KEMAHIRAN MEMBACA DAN MEMAHAMI
1.
Banyakkan membaca bahan-bahan bacaan
dalam bahasa Melayu, kemudian cuba untuk menjawab soalan-soalan secara lisan
atau bertulis secara berkumpulan.
2.
Banyakkan membuat latihan menjawab
soalan-soalan seiras UPSR dalam pelbagai bentuk petikan.
No comments:
Post a Comment