Saturday, July 14, 2012

FORMAT INSTRUMENT KERTAS BM 1


FORMAT INSTRUMEN PENTAKSIRAN MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU (SK)
Bil
Perkara
Kertas (011) Pemahaman
Kertas 2 (012) Penulisan

1
Jenis Instrumen
Ujian Objektif

Ujian Subjektif
2
Jenis Item
Objektif
-          Aneka Pilihan
-           
Subjektif
-          Respon Terhad
-          Respon Terbuka
-           
3
Bilangan Soalan
40 item
30 item aneka pilihan
(Kemahiran Bahasa)

10 item aneka pilihan
(Kemahiran membaca dan memahami)

5 item
Bahagian A
1 soalan – wajib dijawab

Bahagian B
3 soalan – Pilih satu sahaja sama ada soalan 1,2 atau 3

Bahagian C
Wajib dijawab

4
Jumlah Markah
40 markah

60 markah

5
Tempoh Ujian
50 minit

1 jam 15 minit
6
Konstruk Yang Ditaksir
Pengetahuan tentang Tatabahasa
-          Morfologi (kata)
-          Sintaksis (ayat)
-          Sistem ejaan
-          Kosa kata
-          Peribahasa
Kemahiran membaca dan memahami
Pemahaman ( 2 petikan)

Bahagian A
Memahami dan memindahkan maklumat

Bahagian B
Kemahiran menulis karangan berformat/tidak berformat

Bahagian C
Memahami dan mengulas

7
Pemarkahan
1 soalan 1 markah

Bahagian A – 10 markah
Bahagian B – 30 markah
Bahagian C – 20 markah

8
Cakupan Konteks
Mencakup semua bidang pembelajaran yang terdapat dalam Sukkatan Pelajaran Tahun 1 – 6

Mencakup semua bidang pembelajaran yang terdapat dalam Sukatan Pelajaran Tahun 1 - 6
9
Cara Menjawab
Menghitamkan ruangan pada kertas OMR menggunakan pensel 2B
(Kandungan OMR, semuanya A hingga D)

a.     Semua jawapan ditulis pada ruangan yang disediakan dalam buku soalan.
b.     Buku soalan yang mengandungi soalan dan jawapan akan dikutip semula.
c.     Jawapan boleh ditulis menggunakan pensel atau pen. Calon boleh minta kertas jawapan tambahan jika perlu.
d.     Calon diminta menulis angka giliran pada buku soalan/jawapan.

















FORMAT KERTAS BAHASA MELAYU(011) PEMAHAMAN
            Kod Kertas                :           011
            Nama Kertas           :           Bahasa Melayu Pemahaman
Jumlah Soalan       :           40 soalan
Bentuk Soalan        :           Objektif Aneka Pilihan
Masa Menjawab   :           50 minit

Pembahagian Soalan
Soalan 1 hingga Soalan 30 : Kemahiran Berbahasa (Tatabahasa)
1.      Soalan kemahiran bahasa menguji pengetahuan tatabahasa calon.
2.      Soalan-solan dalam bahagian ini dibahagi kepada dua bahagian utama iaitu :
a)    Aspek Pengggunaan Perkataan (morfologi)
b)    Aspek Ayat Yang Betul (sintaksis)
3.      Terdapat beberapa soalan yang disertakan gambar ilustrasi sebagai panduan kepada calon untuk menjawab soalan yang diberikan.
4.      Antara aspek kemahiran bahasa ialah :
a)    Golongan kata
b)    Pembentukan Kata
c)    Penggandaan
d)    Pemajmukan
e)    Pembentukan Ayat
f)       Kesalahan Umum Tatabahasa
5.      Terdapat 3 bentuk soalan dalam bahagian Kemahiran Berbahasa iaitu:

Bahagian Penggunaan kata (Morfologi)
a)    Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang paling sesuai.
Tempat kosong tersebut perlu diisi dengan kata nama, kata kerja, kata adjektif, kata ganti nama, kata hubung, penanda wacana, kata sendi nama, kata arah, peribahasa, penjodoh bilangan dan imbuhan.

b)   Menggantikan kata yang bergaris dengan kata seerti dan kata berlawan.
          Bahagian Memilih Ayat (sintaksis)
a)    Memilih ayat tanya yang betul berdasarkan ayat penyata yang diberi
b)    Memilih jawapan berdasarkan soalan (ayat tanya) yang dikemukakan
c)    Memilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberi
d)   Memilih ayat yang menggunakan kata yang digarisi dengan betul
e)    Memilih ayat yang betul struktur dan tatabahasa
f)       Memilih ayat yang menggunakan kata banyak makna

Soalan 31 hingga Soalan 40 : Kemahiran Membaca dan Memahami
1.      Dua petikan pemahaman yang pelbagai  jenis dikemukakan.
2.      Setiap petikan akan diikuti dengan 5 soalan pelbagai aras. Dengan ini terdapat 10 soalan dalam bahagian ini.
3.      Soalan-soalan yang dikemukakan biasanya meliputi perkara-perkara berikut :
a)    Pemahaman tentang fakta, isi-isi penting, urutan peristiwa dan merumus tajuk.
b)    Pengetahuan tentang maksud perkataan dan rangkai kata.
c)    Pengetahuan tentang maksud peribahasa atau simpulan bahasa.
d)    Pemahaman tentang aspek nilai murni atau pengajaran yang terdapat dalam petikan.
SOALAN-SOALAN BAHAGIAN KEMAHIRAN BERBAHASA
1.    Pengolongan Kata
-          Kata nama                                      - Penjodoh bilangan
-          Kata ganti nama                          - kata perintah
-          Kata kerja                                        - Kata seru
-          Kata adjektif                                   - Kata pemeri
-          Kata hubung                                  - Kata penegasan
-          Kata sendi nama                          - Kata nafi
-          Kata keterangan                           - Penanda wacana
-          Kata bilangan

2.    Pembentukan Kata
-          Pengimbuhan (imbuhan)          - Pemajmukan (Kata Majmuk)
-          Penggandaan (Kata Ganda)
3.    Kosa Kata
-          Kata seerti (Sinonim)                    - Kata hampir sama makna(Polisim)
-          Kata berlawan (Antonim)          - Kata banyak makna

4.    Peribahasa
-          Simpulan Bahasa                          - Pepatah
-          Perumpamaan                               - Bidalan

5.    Pembinaan Ayat
-          Memilih jawapan bagi soalan yang diberikan.
-          Memilih soalan bagi jawapan yang diberikan.
-          Memilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan.

6.    Kesalahan Umum Tatabahasa
-          Memilih ayat yang betul penggunaan katanya.
-          Memilih ayat yang betul struktur dan tatabahasanya.
-          Memilih ayat yang betul menggunakan kata banyak makna.
PANDUAN MENJAWAB SOALAN KEMAHIRAN BAHASA
1.      Baca arahan dan soalan dengan teliti. Dengan kata lain, baca soalan yang diberi tanpa meninggalkan satu patah perkataan pun. Hal ini penting kerana jika calon tidak berbuat demikian, jawapan yang dipilih kemungkinan salah.
2.    Bagi soalan yang bergambar pula, kenal pasti perkaitan antara gambar dengan soalan(ayat) yang dikemukakan. Gambar itu sebenarnya sebahagian daripada soalan.
3.      Jawablah soalan-soalan yang mudah dan mudah difahami terlebih dahulu. Jangan membuang masa untuk mencari jawapan bagi soalan yang anda tahu susah dan mengelirukan.
4.      Pilih hanya satu jawapan sahaja yang anda benar-benar yakin adalah yang paling tepat dan betul.
5.      Pastikan pilihan jawapan pada kertas soalan adalah sama dengan jawapan yang anda hitamkan pada kertas jawapan objektif.
6.      Anda dicadangkan menjawab mulai soalan 1 hingga 20(tatabahasa) terlebih dahulu, kemudian diikuti bahagian ayat dan seterusnya bahagian pemahaman.
7.      Sebenarnya perkara utama yang hendak diuji dalam bahagian tatabahasa ialah pengetahuan dan pemahaman calon untuk  menggunakan perkataan dan ayat yang betul dalam Bahasa Melayu.

TIP UNTUK MENGUASAI SOALAN-SOALAN KEMAHIRAN BAHASA
1.      Segera merujuk kamus untuk mendapatkan kepastian tentang perkataan dan contoh untuk menggunnakan perkataan dengan betul dalam sesuatu ayat. Kamus yang dicadangkan : Kamus Dewan Edisi IV atau Kamus KBSM terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.
2.      Banyak membaca buku tentang tatabahasa Melayu. Buku yang dicadangkan : Tatabahasa Dewan Terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.
3.      Banyak membaca buku tentang peribahasa Melayu.
4.      Memperkaya dan memahirkan diri dengan perbendaharan kata bahasa Melayu dengan membaca banyak buku atau bahan bacaan dalam bahasa Melayu. Contoh : Buku cerita, novel, cerpen, majalah, akhbar dan sebagainya.

SOALAN-SOALAN KEMAHIRAN MEMBACA DAN MEMAHAMI
1.    Soalan Tentang Perbendaharaan Kata
-          Menentukan maksud kata yang terdapat dalam petikan.
-          Menentukan maksud rangkai kata yang terdapat dalam petikan.

2.    Soalan yang Jawapannya Tersurat
-          Mencari maklumat atau isi-isi penting yang terdapat dalam petikan dengan jawapan yang jelas atau nyata terdapat dalam petikan.
Contoh : Nama orang, tarikh, tempat atau peristiwa.

3.    Soalan Yang Jawapannya Tersirat
-          Mencari maklumat atau isi-isi penting yang terdapat dalam petikan tetapi memerlukan calon untuk menganalisis, menaakul, berfikir dan memahami lebih mendalam tentang fakta atau maklumat yang dikehendaki oleh soalan.

4.    Soalan Berbentuk KBKK(Kemahiran Berfikir Secara Kreatif dan Kritis)
-          Memerlukan calon untuk berfikir secara kreatif dan kritis untuk membuat kesimpulan, penilaian dan menganalisis nilai-nilai yang terdapat dalam petikan.

PANDUAN MENJAWAB SOALAN PEMAHAMAN
1.      Membaca arahan dengan teliti dan fahami arahan tersebut.
2.      Baca petikan sekali untuk mendapatkan idea keseluruhan petikan yang diberi dan gariskan maklumat-maklumat penting yang terdapat dalam petikan seperti nama orang, nama tempat, tarikh, peristiwa penting dan maklumat utama yang ada kaitan dengan petikan.
3.      Baca semula petikan untuk lebih memahami petikan yang diberi.
4.      Kemudian, baca soalan dengan teliti dan fahami soalan itu.
5.      Pilih jawapan untuk soalan yang diberi berdasarkan petikan. Gunakan pemahaman dan ingatan terlebih dahulu.
6.      Jika gagal untuk menentukan jawapan, barulah baca semula petikan untuk memastikan.
7.      Anda disarankan agar menjawab soalan-soalan yang dikemukakan berdasarkan petikan bukan berdasarkan pengetahuan sedia ada.
8.      Semak semula jawapan yang telah anda pilih dengaan merujuki petikan yang diberi.

TIP UNTUK MENGUASAI SOALAN-SOALAN KEMAHIRAN MEMBACA DAN MEMAHAMI
1.      Banyakkan membaca bahan-bahan bacaan dalam bahasa Melayu, kemudian cuba untuk menjawab soalan-soalan secara lisan atau bertulis secara berkumpulan.
2.       Banyakkan membuat latihan menjawab soalan-soalan seiras UPSR dalam pelbagai bentuk petikan.






























No comments:

Post a Comment