STRATEGI PENGAJARAN BAHAGIAN C
1.
Sediakan
ayat.
2.
Murid
mencari dan menggariskan amalan baik atau pengajaran yang terdapat dalam ayat.
3.
Menulis
nilai yang sesuai dengan amalan baik/pengajaran tersebut.
4.
Membuat
ulasan tentang nilai murni tersebut.
CONTOH 1 :
Aiman
membasuh tangannya sebelum makan.
Aiman membasuh tangannya sebelum
makan.
Nilai Murni : menjaga kebersihan
Bukti daripada ayat : membasuh tangan
Kata bantu
|
Nilai murni
|
Bukti daripada ayat
|
Kita hendaklah
|
menjaga kebersihan
|
membasuh tangan
|
Ulasan : Kita hendaklah menjaga kebersihan dengan cara membasuh tangan sebelum
makan untuk menjaga kesihatan dan mengelakkan
penyakit.
CONTOH 2 :
Aisyah sedang
menyiapkan kerja-kerja sekolah yang diberikan oleh gurunya.
Aisyah
sedang menyiapkan kerja-kerja sekolah
yang diberikan oleh gurunya.
Nilai Murni : bertanggungjawab
Bukti daripada ayat : menyiapkan kerja-kerja sekolah
Kata bantu
|
Nilai murni
|
Bukti daripada ayat
|
Kita mestilah
|
bertanggungjawab
|
menyiapkan kerja-kerja sekolah
|
Ulasan : Kita mestilah bertanggungjawab menyiapkan kerja-kerja sekolah agar tidak
dimarahi guru.
CONTOH 3 :
Setiap
malam, Siti akan mengulangkaji pelajaran di dalam biliknya.
Setiap
malam, Siti akan mengulangkaji
pelajaran di dalam biliknya.
Nilai Murni : rajin
Bukti daripada ayat : mengulangkaji pelajaran
Kata bantu
|
Nilai murni
|
Bukti daripada ayat
|
Kita hendaklah
|
rajin
|
mengulangkaji pelajaran
|
Ulasan : Kita hendaklahlah rajin mengulangkaji pelajaran supaya berjaya dalam
peperiksaan.
CONTOH 4 :
Haikal
berusaha bersungguh-sungguh supaya memperoleh kejayaan cemerlang dalam UPSR.
Haikal berusaha bersungguh-sungguh
supaya memperoleh kejayaan cemerlang dalam UPSR.
Nilai Murni : rajin
Bukti daripada ayat : tekun/gigih
Kata bantu
|
Nilai murni
|
Bukti daripada ayat
|
Kita hendaklah
|
tekun/gigih
|
berusaha bersungguh-sungguh
|
Ulasan : Kita hendaklahlah gigih belajar dan berusaha bersungguh-sungguh supaya
memperoleh kejayaan
cemerlang dalam UPSR.
No comments:
Post a Comment